Zoek uw auto op kenteken of Model.

Selecteer uw motor

Categorieën

Handige Links

10% korting op bougies voor motorfietsen

NGK Bougiekabels

TECHNISCHE INFORMATIE OVER BOUGIEKABELS:

Eisen aan bougiekabels:

Bougiekabels moeten over eerste klas isolatie-eigenschappen, hoge hittebestendigheid en over weerstandsvermogen tegen trillingen, temperatuur- en vochtigheidschommelingen beschikken.

Als de vonken moeten overspringen, moet de in de bobine geproduceerde hoge spanning (max 25.000 Volt) eerst via de bougiekabels naar de bougie kunnen "stromen". Om hiervoor te zorgen, worden veel hoogwaardige eisen aan deze bougiekabels gesteld.

Eerste klas isolatie-eigenschappen, hoge hittebestendigheid (tot 200 °C), weerstandsvermogen tegen trillingen, temperatuur- en vochtigheidschommelingen zijn de wezenlijke voorwaarden, waaraan hoogwaardige bougiekabels moeten voldoen.


Bougiekabelweerstand:

Bij alle NGK bougiekabels worden weerstanden gebruikt, hoewel in principe naar een overbrenging wordt gestreefd, waarbij weinig verlies optreedt. Een blik op de elektrotechniek maakt duidelijk, dat dit niet in tegenspraak hoeft te zijn.

Alle apparaten die op elektriciteit werken, produceren min of meer sterke elektromagnetische velden. Deze vormen in de meeste gevallen weliswaar geen probleem, maar kunnen onder bepaalde omstandigheden toch niet gewenst (bijv. storing van de radio-ontvangst) of zelfs gevaarlijk zijn (trefwoord: elektrosmog). Voor een ontstekingsinstallatie is dus een optimale ontstoring nodig, om te zorgen voor een storingsvrije werking van radio's, communicatie-elektronica en regelapparaten voor een motor of mechanisme.

Bougiekabel weerstand
Trillingskring en elektromagnetische compatibiliteit:
Op een vereenvoudigde manier kan men zich de ontstoring zo voorstellen: De ontstekingsinstallatie bestaat uit een bobine en condensatoren, elektrotechnisch ook "trillingskring" genoemd. In de trillingskring geïntegreerde ontstoringsweerstanden (meestal 1-5 kOhm) reduceren deze elektromagnetische trillingen en zorgen ervoor dat verschillende apparaten storingsvrij kunnen samenwerken. Dit wordt "elektromagnetische compatibiliteit" (EMC) genoemd.

Een bijzonderheid vertonen de bougiekabels met blindweerstand: bij deze uitvoering verandert de weerstand afhankelijk van de ontstekingsfrequentie (motortoerental). Bij hogere toerentallen wordt hier, vanwege de draadspoel, een grotere (inductieve) weerstand opgebouwd.
Kwaliteit zonder vermogensverlies.

De mening dat weerstanden de ontstekingsenergie en daarmee ook het motorvermogen reduceren, is dus niet juist. De toegepaste weerstanden hebben zodanige dimensies dat er geen rekening mee gehouden hoeft te worden. De door NGK aangeboden bougiekabelsystemen bieden als eerste uitrusting voor nieuwe auto's de beste ontstoring bij een optimale bougieprestatie. Bougiekabels van NGK - betrouwbaar, duurzaam én economisch en wel gedurende een lange periode.
EMC

Bougiekabel-technologieën:

Er zijn verschillende soorten van bougiekabels die van elkaar verschillen wat het materiaal en de ontstoringsweerstand betreft.

Er zijn drie verschillende types van bougiekabels. Ze verschillen van elkaar door de materialen, die als leidingen gebruikt worden en door het soort weerstand dat voor de ontstoring noodzakelijk is.

   - Koperen bougiekabels met ontstoringsweerstand in de stekkers
   - Carbon-weerstand-bougiekabels
   - Bougiekabels met inductieve blindweerstand

Alle uitvoeringen beschikken over een omhulsel van siliconenrubber. In vergelijking met bijvoorbeeld PVC wordt dit materiaal zelfs bij temperatuurbelastingen tot 220 °C en bij contact met olie of benzine wezenlijk langzamer bros en vertoont veel langzamer scheuren. Zo voldoet dit materiaal aan de eisen van de hoogste klasse van temperatuurbestendigheid volgens ISO 3808 (klasse F, tot 220 °C).

Koperen bougiekabels met ontstoringsweerstand:


Koper geleidt heel goed, maar corrodeert snel. Daarom is de koperen kern van zulke bougiekabels vertind. De tinlaag beschermt het koper tegen oxidatie.

De koperen kern is omgeven door een siliconen omhulsel dat meer stijfheid aan de kabel verleent en als elektrische isolator dient.

De buitenisolatie van siliconenrubber is belastbaar tot temperaturen van max. 220 °C en is resistent tegen benzine en olie.

Bougiekabels met een koperen kern hebben geen eigen ontstoringsweerstand. In plaats daarvan is de weerstand in de vorm van een glasmassa met geleidende componenten in de bougiestekkers en de spoelstekker geïntegreerd. De weerstand ligt, afhankelijk van de kabel, tussen 1 en 6,5 kΩ.

Veel toegepast door de automerken: Audi, BMW, Mercedes en VW.

Bougiekabels met koperenkern

Koperen bougieleidingen met ontstoringsweerstand bestaan uit een koperen kern die door een siliconen omhulsel omgeven is en die als elektrische isolator dient

Bougiekabel koper

Koolstof-weerstand-bougiekabels:


In het binnenste van een koolstof-weerstand-bougiekabel bevindt zich een vlechtwerk van fiberglas dat met kolen geïmpregneerd is. Deze kern van fiberglas is omgeven door twee siliconenlagen en glasvezelweefsel

De binnenisolatie van siliconen verleent hierbij meer stijfheid aan de kabel en dient als elektrische isolator. Het glasvezelweefsel verleent een hogere treksterkte aan de kabel. De buitenisolatie van siliconenrubber is tot 220 °C belastbaar en is resistent tegen benzine en olie.

Bij koolstof-weerstand-bougiekabels wordt de ontstoringsweerstand als volgt berekend:

1 m kabel ≙ 10 kΩ - 23 kΩ.

Veel toegepast door de automerken: Opel, Ford, Fiat, Alfa Romeo, Mazda, Honda en vele andere.

Bougiekabels Carbon weerstand

Koolstof-weerstand-bougieleidingen bestaan uit een kern van fiberglas met een binnenisolatie van siliconen


Bougiekabel Koolstof

Bougiekabels met inductieve blindweerstand:


In het binnenste van zo'n bougiekabel bevindt zich een glasvezelkern, net als bij koolstof-weerstand-bougiekabels. Om het fiberglas bevindt zich een geleidende en magnetische siliconenlaag, waar een edelstalen draad omheen gewikkeld is. Net als bij een spoel ontstaat hier een inductiespanning (elektromagnetisme).

In deze bougiekabels wordt een pulserend magneetveld geproduceerd. De bobine slaat energie op en geeft deze vervolgens weer af. Als resultaat wordt de inductieve spanning in de kabel verbroken. Daarom wordt dit "reactieve energie" genoemd en de inductieve weerstand als "reactantie". De weerstand van zulke bougiekabels is afhankelijk van het motortoerental verschillend.

Bougiekabels met inductieve blindweerstand zijn omgeven door twee siliconenlagen en glasvezelweefsel. De binnenisolatie van siliconen verleent hierbij meer stijfheid aan de kabel en beschermt tegen hoge bougiespanningen. Het glasvezelweefsel verleent een hogere treksterkte. De buitenisolatie van siliconenrubber is tot 220 °C belastbaar en is resistent tegen benzine en olie.
Een meter kabel van dit type kan over een ontstoringsweerstand van 2,2 kΩ tot 8 kΩ beschikken.

Veel toegepast door de automerken: Citroen, Peugeot, Renault, Toyota, Nissan, Volvo en vele andere.

Bougiekabel reactantief

Bougieleidingen met inductieve blindweerstand zijn omgeven door twee siliconenlagen en glasvezelweefsel


Bougiekabel reactantief