| Bekerbobines: Oudere voertuigen en oldtimers zijn vaak voorzien van een zogenoemde bekerbobine. Vroeger waren deze met olie gevuld en kwetsbaar voor lekkage. Tegenwoordig zijn bekerbobines echter voorzien van een droge isolatie, zodat er geen kans op lekkage aanwezig is.
|
| Verdelerbobines: Bij een verdelerbobine wordt de opgewekte hoogspanning via de verdeler naar de afzonderlijke bougies gevoerd. Dit type bobine werd tot in de jaren 90 toegepast.
|
| Blokbobines: In een blokbobine bevinden zich meerdere ontstekingswikkelingen. Via de bougiekabels wordt de hoogspanning direct van de wikkeling naar meerdere bougies gevoerd. Dit type bobine is er in enkel- en dubbelvonkuitvoering. Bij de enkelvonkuitvoering voorziet elke bougiekabel één bougie van hoogspanning. Bij de dubbelvonkuitvoering gaat de hoogspanning telkens naar twee cilinders tegelijk, waarvan er zich één in de arbeidsslag bevindt.
|
| Staafbobines: Dit type bobine bevindt zich direct boven de bougie. De hoogspanning wordt hierdoor zo dicht mogelijk bij de bougie opgewekt. Op deze manier worden spanningsverliezen tot een minimum beperkt. Verder wordt er ruimte gewonnen omdat de al aanwezige bougieschacht ook gebruikt wordt om de bobine onder te brengen. Staafbobines worden toegepast bij voertuigen met volelektronische ontsteking en zijn leverbaar in enkelvonk- en dubbelvonkuitvoering.
|
| Systeembobines: Bij dit type bobine bevinden zich meerdere staafbobines in één enkele component (de “rail”) die in zijn geheel op alle bougies geplaatst wordt.
|