Sluiten
Kies uw uitvoering
Sluiten
Gevonden voertuiggegevens:

Onze vermelding op https://www.keurmerk.info


Categorieën

Winkel Informatie

Wanneer zijn de bougies aan vervanging toe?

Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen voordat deze op de grens van hun levensduur komen. De levensduur is zeer afhankelijk van het type bougie, de constructie, de materiaalkeuze, de conditie van de motor en het brandstofsysteem en het gebruik. Wij vermelden in onze webshop bij de bougies de maximale levensduur (aantal kilometers) dat de bougie mee zou kunnen gaan.

Let op! dit is een theoretisch maximum en is alleen gelding onder ideale omstandigheden! We raden aan om de bougies eerder te vervangen, om motorstoring te voorkomen.

 

Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het algemeen droog en geelachtig uit. Is dit bij u niet het geval? Dan raden wij u aan om diagnose te laten stellen bij een expert. Verderop in dit artikel vindt u meer voorbeelden van storingen of problemen met de bougies of ontsteking door abnormale omstandigheden.

 

Standaard Bougie (Met nikkel elektrode en enkele massa elektrode):

Standaard bougies hebben een centrale elektrode van nikkel en een enkele massa-elektrode (het pootje). Dit type bougie gaat in normale omstandigheden maximaal zo'n 25.000km mee. Zoals op de afbeelding hieronder te zien is, verliezen de centrale elektrode en de massa-elektrode hun scherpe randen, waardoor de onderlinge afstand en toeneemt en de plekken waar de vonk gemakkelijk kan overschieten afneemt. Het wordt steeds lastiger om een vonk (vlamboog) te laten ontstaan. Bij een zwaardere motorbelasting zal de ontsteking het niet meer redden en de motor gaan stotteren en bokken.

Bougieslijtage

Standaard bougies met verlengde levensduur:

Om de levensduur van de bougies te verlengen zijn er in het verleden verschillende oplossingen gekomen. De overeenkomst van deze oplossingen zit in het feit dat het slijtage-oppervlak (plekken waar de vonk kan plaatsvinden) van de elektroden is verhoogt.

V-line         V-line vonkopbouw

V-line bougie

Bougie met dubbele massa-elektrode

Bougie met 3 pootjesBougie met 4 pootjes

Bougie met V-groef in de

centrale elektrode

Bougie met 2 massa-

elektroden

Bougie met 3 massa-

elektroden

Bougie met 4 massa-

elektroden

Het voordeel van het gebruik van een bougie met meerdere massa-elektrodes (pootjes) is dat er meer plekken zijn waar een vonk (vlamboog) kan ontstaan, waardoor er een groter slijtage-oppervlak ontstaat en zo de bougies langer mee kan gaan. De levensduur kan met deze methodes maximaal zo'n 10.000 tot 20.000km worden verlengd.

Het nadeel van het gebruik van meerdere massa-elektrodes is dat het de ruimte voor het vlamfront (aansteekproces) wordt beperkt. De andere pootjes zitten als het ware de verspreiding van de vlam deels in de weg, waardoor dit proces minder mooi en snel verloopt.

 

Bougies met hoogwaardige materialen zoals Platinum of Iridium:

Om zowel een lange levensduur als een goede verspreiding van het vlamfront te realiseren, zijn er bougies met hoogwaardige materialen met een enkele massa-elektrode ontwikkeld. De laatste jaren worden er steeds meer en vaker bougies van dit type gebruikt met een centrale elektrode van Platinum of Iridium, eventueel met een extra chip van Platinum op de massa-elektrode.

Platinum en Iridium zijn zeer harde materialen en hebben een zeer hoge smelt temperatuur. Hierdoor kan de centrale elektrode een kleinere diameter hebben, zonder snel weg te slijten, variërend van Ø 0,4mm - 0,9mm. Het voordeel hiervan is dat de elektrische spanning op een kleiner oppervlak wordt opgebouwd, wat het trekken van een vlamboog vergemakkelijkt. Hierdoor zal er ook in kritische situaties gemakkelijker een vonk plaatsen vinden. We noemen dit een hoge vonkkwaliteit.

NGK Iridium Laserline  Torch Iridium

Vonkopbouw

Op deze manier kan een bougie een lange levensduur hebben en tevens een zeer goede vonkkwaliteit te hebben. Verschillende Bougiemerken zoals NGK, TORCH, DENSO en BRISK maken dit soort bougies.

Over het algemeen kan je stellen dat als de centrale elektrode kleiner is (smallere diameter) dat dit ten goed komt van van vonkkwaliteit (vonkzekerheid). Maar uiteraard verkleint dit het slijtage oppervlak wat de levensduur weer niet ten goede komt.

Zoekt u een bougie met een zeer goede vonkkwaliteit en is de levensduur van mindere mate van belang, kies dan voor een bougie met een zeer fijne (Ø 0,4mm - 0,6mm) centrale elektrode van Platinum of liever nog Iridium. Dit soort bougies hebben een gemiddeld een maximale levensduur van 60.000km. Dat is ruim meer dan een standaard bougies.

Is de levensduur wel erg belangrijk voor u, omdat bijvoorbeeld de montage van de bougies zeer arbeidsintensief is bij uw applicatie (auto of motor), kies dan een bougie met een iets minder kleine centrale elektrode van Iridium (Ø 0,6mm - 0,9mm) waardoor de levensduur langer is. Bij dit soort bougies worden vaak maximale vervangingstermijnen van 90.000km opgegeven.

 

 

Koolafzetting langs de isolator: (Carbon Tracking)

Dit is als er een spoor ontstaat langs de keramische isolator van de bougie, waarover de elektrische spanning zich ontlaadt naar het motorblok. Hierdoor zal er geen vonk meer ontstaan tussen de elektrodes in de verbrandingskamer en zal het mengsel niet worden aangestoken, met een hoger verbruik en slecht lopen van de motor als gevolg.

Deze sporen kunnen ontstaan door vervuiling in de bougiedoppen (van de kabels of bobine) die vervolgens op de bougies worden gedrukt, of als er op een andere manier vervuiling op de isolator van de bougie is terecht gekomen. Deze vervuiling zorgt voor een gemakkelijkere geleiding van de elektriciteit.

Carbon tracking kan in sommige gevallen ook gebeuren als er een scheurtje in de keramische isolator is ontstaan. De oorzaak is vaak te herleiden aan de vorm van de sporen.

Carbon Tracking  Carbon tracking

 

Compressieverlies:

Verouderde bougies kunnen na verloop van tijd hun goede afdichting tussen het metaal en de keramische isolator verliezen, waardoor er compressie verloren kan gaan via de bougies. Als bougies ouder worden, zijn deze al velen keren opgewarmd en afgekoeld en is er veel thermische uitzetting en slijtage opgetreden. Dit komt de afdichting niet ten goede.

Compressie verlies

 

Correcte montage en aandraaimoment.

Schade kan ontstaan door incorrecte montage. Lees daarom ook goed onze montagetips op deze pagina: Bougie montage

 

Methode om uw ontsteking te testen:

Er is een methode om en idee te krijgen of een slecht lopende motor veroorzaakt wordt door de ontsteking of door een incorrecte brandstofdosering.

Rijdt met de auto met een snelheid van ongeveer 50 - 70km/h in de hoogste versnelling (5de of 6de), zodat de motor weinig toeren maakt (+- 2000rpm). Door nu volgas te geven zal de auto niet snel accelereren, maar de motor wel zwaar belast worden. In deze omstandigheden heeft de ontsteking (Bougies + kabels + Bobines) het zeer zwaar en zal het nu duidelijk merkbaar zijn als deze te kort schiet. U zult dan de motor voelen overslaan. De motor loopt niet soepel en kan stoterig aanvoelen. Als dat gebruikt is er vaak iets mis met de ontsteking.

 

Denk ook aan de bougiekabels of bobines. Niet alleen de bougies zijn verantwoordelijke voor een goede vonk. Ook de bobine (die voor de hoge spanning moet zorgen) of de transport van deze spanning naar de bougies (bougiekabels) kunnen storingen veroorzaken. 

Als de bougiekabels bijvoorbeeld tegen metalen delen aanliggen (bv: motorblok of een beugel) dan is de kans groot dat de electrische spanning op zo'n plek onderweg weglekt en niet bij de bougie aankomt. De bougie zal dan niet vonken. Zorg er dus voor dat bougiekabels nooit onderling contact maken of tegen metalen delen (electrisch geleidende delen) aan liggen. Dit kunt u doen door het gebruik van bindbandjes (Tie Wraps) of het plaatsen van stukjes rubberslang over de bougiekabels te plaatsen.

Lees meer over het goed monteren van bougiekabels op deze pagina: Bougiekabel montage

Ook komt het voor dat de er vuil (vet of anders) in de bougiedop van de bougiekabel of bobine zit. Als deze dan op de bougie wordt geplaatst, is er kans dat er een spoor van vonken ontstaat langs de isolator van de bougie. De electrische spanning kan dan buitenom de bougie lopen van aansluitpunt naar het metaal via de keramische isolator. Dit wordt ook wel "Carbon Tracking" genoemd. (Zie eerder in dit artikel). Zorg er dus voor dat de bougies en de bougiedoppen schoon zijn voordat u deze monteert.

 

Mogelijke beschadigingen / problemen:

Bougieproblemen

1. Een normale oude bougie:

Zoals te zien is de kleur geelachtig. Deze kleur werd veroorzaakt door brandstofadditieven, die niet helemaal verbranden en is het gevolg van een geregelde, normale verbranding.

2. Vervuiling

Kan verschillende oorzaken hebben. Maar olielekkage is een vaak voorkomende reden.

Roetaanslag

Roetaanslag treedt op, als de bougie vaak onder de zelfreinigingstemperatuur (450 °C) werkt - als er bijvoorbeeld alleen maar korte afstanden gereden worden of als een verkeerde warmtewaarde (te koud) gekozen werd.

3. Overhitting

Als de bougie oververhit is geraakt, gaat aanslag op de bougies smelten en dat geeft een glossy effect.

4. Afzetting

Afzetting kan ontstaan door een slechte brandstofkwaliteit, een hoog olieverbruik bij mechanisch versleten motoren of door een verbranding van de koelvloeistof bij een beschadigde cilinderkopdichting en daardoor kunnen gloeiontstekingen ontstaan (de afzettingen gloeien na).

5. Loodvervuiling

Lood vervuiling geeft een soort gele gloed. Dit zal niet meer voorkomen aangezien er geen lood meer in de brandstof wordt gebruikt.

6. Isolatorbreuk

Een isolatorbreuk kan een motorschade tot gevolg hebben. De oorzaak van zulke isolatorbreuken ligt in het feit dat een verkeerd aandraaimoment werd toegepast of dat de bougies voor de inbouw op een harde ondergrond (bijv. de vloer van de garage) zijn gevallen.

7. Normaal versleten bougie

Een versleten bougie zorgt voor extra brandstof verbruik en een slecht lopende motor met name bij hogere motorbelasting.

8 , 10 en 11. Abnormale erosie

9. Samensmelten

Deze bougie is oververhit raakt en daardoor  zijn de midden- en de massa-elektrode samengesmolten. Dit kan veroorzaakt zijn doordat een verkeerde bougie ingebouwd werd (verkeerde warmtewaarde) of doordat de motor niet goed functioneert (kloppende verbranding of gloeiontsteking).